Carpe Sermo

Jag möttes utav en som arbetar på en av de VFU-skolor jag varit på. Hon var öppen och glad i ansiktet och jag bjöd in henne till samtal och det böljade fram och tillbaka. Vi talade om barn, pedagogik, högt och lågt.

Hon är för mig en sökare.

Det är så skönt att sätta sig ner och fånga samtalet där och då – Carpe sermo.

Hon sa något viktigt. Från början är hon Fritidspedagog och värnar om det yrket. Hon säger det som många säger att vissa är jättebra på att VARA fritidspedagoger men inte lika tränade på att sätta ord på sitt arbete. Jag tänker på det. Det är ju sant. Jag tänker på mig själv. Sedan jag blev klar med min lärarutbildning så har jag blivit rätt tyst. Det som upplevs beskrivs inte längre. Jag har bestämt att från och med nu ska jag skriva loggbok över min lärargärning. För att inte tappa språket. För att inte hamna i det tysta landskapet.

2 reaktioner till “Carpe Sermo

    1. Tante Fjäril! Välkommen till min blogg! Den har blivit lite hemlig eftersom jag inte lyckas skriva så ofta jag har lust. Det är ju i princip bara pedagogik som skrivs om här. Hoppas du ska ha lite trevlig läsning framför dig ändå!

Lämna en kommentar