Etablera sig i en barngrupp

Nytt jobb. Massa tankar. Jag fick en bollpassning utav en av mina nya kollegor: samlingen – vi ska göra en lek, kan du…`? Tänker inte alls efter (noll impulskontroll). Jag säger: Ja visst! Jag kan hålla i samlingen.

Vi gör en rolig namnlek: jag börjar se och läsa barnen genom hur de visar sig i leken. Jag ser hur den andra pedagogen blir lite nervös inför ljudvolymen och hittar snabbt på en viskande premiss som sänker den. Jag ser att leken är färdiglekt och får nästa impuls att etablera mitt stopptittalyssna-tecken. Dom går med på det. När den är ”gjord” tar jag med dom på en lek med ögonkontakt, reaktion, riktning. Det är svårt! Det är också väldigt svårt att vänta på sin tur! Jag uppmuntrar dom – jag ber dom att inte ge upp – vi tränar! Jag berömmer dom och frågar varför dom tror det är bra att leka en sån lek?

Barn är kloka. ”Kanske är det för att vi ska öva på att inte skicka till sin bästis hela tiden?”. ”Att man ska skicka vidare”. ”Att man ska visa vem man pratar med”. ”Att vänta på sin tur” .

Vi går sen till mellanmålet och jag har nu träffat en av de nya barngrupperna jag ska jobba med i vår.

På en 20 minuter har jag redan kunnat se och läsa av mycket – med hjälp av att göra några lekar. Jag har även etablerat mig själv rätt fort för barnen och även visat på vad jag kan väntas göra med dom.

På tisdag får jag träffa den andra barngruppen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s